Hace unos días me enteré de un comunicado de prensa que emitió el sindicato CC.OO donde hace acusaciones muy graves en contra de la arbitrariedad, por decirlo suavemente, a la hora de cubrir determinados puestos de trabajo en donde se acusa directamente y sin tapujos, de realizar “procedimientos irregulares” a la hora de cubrir vacantes, que se generan en la mayor “fabrica” de Mataró. Es público y notorio que la mayor empresa del Maresme, es el Ayuntamiento de Mataró.
Hoy solo me limito a publicarlo en este blog, mañana entraré en qué esta pasando, quien es quien de los que dirigen cada departamento, que estudios tienen, que bagaje profesional tienen los cargos de confianza, elegidos a dedo, no lo olvidemos, y a quien estos nombran por debajo de ellos para que les paren todos los golpes y así estar siempre al margen de los marrones.
Ya lo dice la ley de Murphy, cuándo las cosas van mal, aun pueden complicarse más, incluso se pueden poner peor. Me estoy refiriendo la máxima representante de un departamento que creía que junto su media naranja, tenían el tema controlado. Su media naranja ya se le ha visto el plumero, a ella seguramente se le empezará a ver no tardando mucho. Es un poco largo, pero leedlo, porque no tiene desperdicio.
Una dinàmica que ja fa massa temps que dura
Ja fa temps que anem veient com l’Ajuntament actua amb arbitrarietat a l’hora de proveir determinats llocs de treball, justificant procediments irregulars de cobertura de vacants i motivant decisions sobre l’adequació de perfils professionals o formatius segons interessos determinats. Tant, que des de la secció sindical de CCOO creiem que és hora de denunciar la dinàmica establerta segons la qual sembla que, en funció del resultat preestablert que es vulgui aconseguir, es dissenyi per a cada procés de selección o cobertura de vacant l’estratègia concreta que hi condueixi.
Massa sovint veiem com llocs de treball de nova creació o vacants s’ocupen seguint procediments i criteris del tot arbitraris i contraris al que estableix la llei, que es justifiquen amb una interpretació interessada i forçada d’aquesta llei fins a l’extrem que desvirtuen completament el seu sentit i la seva intenció. En algun cas s’ha arribat a presentar als treballadors el futur ocupant d’un lloc de treball abans de fer-se públic el procés selectiu per cobrir aquest lloc de treball .No cal dir que en aquest cas, i en d’altres de similars, el resultat del procés selectiu es vesteix de forma que als representants sindicals ens és difícil, sinó impossible, contradir el que decideix un tribunal.
Alguns exemples recents
Així, en qüestió de poques setmanes, ens trobem amb la casuística següent:
Un procés selectiu per promoció interna per cobrir la vacant de cap del Servei de Protecció Civil com a resultat del qual varen quedar descartats tots els aspirants, que reunien els requisits per poder-se presentar a la convocatòria, perquè cap d’ells no tenia el perfil adequat per ocupar el lloc de treball per manca d’experiència en el desenvolupament de les tasques pròpies d’aquest lloc. L’experiència en el desenvolupament de les tasques pròpies del lloc de treball no era requisit per poder-se presentar a la convocatòria. A continuació, i sense la convocatòria pública de cap altre procés de selecció que respectés els principis de publicitat, lliure concurrència, igualtat, mèrit i capacitat que la llei estableix que han de fonamentar qualsevol procés per la provisió de llocs a l’administració pública, l’Ajuntament va nomenar com a nou cap del Servei de Protecció Civil un tècnic procedent d’una altra administració. En aquest cas, els aspirants descartats no han callat i amb data 18 de febrer de 2008 han presentat col•lectivament un recurs de reposició contra la decisió del tribunal sobre el qual encara no han rebut resposta escrita.
Però sigui quina sigui la resposta, és important l’acte de contestació que aquests companys han fet davant del que consideren una decisió no fonamentada i no ajustada a les bases del procés selectiu, ja que sembla que a Recursos Humans estan acostumats a fer el que volen i que gairebé ningú no protesti ni recorri les seves decisions.
La cobertura per la via directa de la vacant de tècnica/a de formació del Servei de Recursos Humans per una treballadora procedent d’una altra administració sense la realització de cap procés selectiu, de manera que l’Ajuntament es tornaria a saltar tots els principis de la provisió de llocs a l’administració pública.
La cobertura per la via d’urgència de la vacant per maternitat d’una tècnica del Servei de Joventut, la qual, lògicament, estava prevista des de vuit mesos abans. Una nova cobertura de vacant sense publicitat, lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat... que sembla que es resoldrà en les properes setmanes amb la realització d’un procés selectiu lliure per cobrir el lloc de treball de manera temporal, quan aquesta vacant s’hauria pogut cobrir perfectament amb algun/a treballador/a de la casa que complís els mateixos requisits que es demanaran en la convocatòria lliure i que estigués interessat/ada en ocupar temporalmente aquest lloc per millorar la seva retribució i la seva experiència professional durant uns mesos.
La credibilitat dels processos de selecció
Què passa amb els processos selectius a l’Ajuntament de Mataró?
De vegades, quan es planteja un procés selectiu concret, sembla que s’adeqüin els requisits de formació, grup de procedència o altres requisits de la convocatòria en funció de la persona o persones en les quals s’hagi pensat per ocupar el/s lloc/s vacant/s.
Un exemple d’això és el canvi de grup A1 a A1/A2 com a requisit per optar a la promoció interna per proveir la vacant de cap del Servei de Participació Ciutadana. En la darrera convocatòria per la provisió d’aquest lloc es va restringir l’accés als/les treballador/es que estiguessin ocupant places de nivell A1 i en canvi aquesta vegada s’obre la possibilitat a aspirants procedents de places de nivell A2.
Sovint veiem com la fase d’entrevista, que és la menys objectivable de totes les fases d’un procés selectiu, acaba essent decisiva i modificant la posició de les persones aspirants d’acord amb la puntuació obtinguda al llarg de la resta del procés selectiu.
De vegades hem vist com un cop iniciat un procés selectiu s’hi introdueixen variacions, criteris de valoració (dels mèrits, per exemple) o altres elements que no estan regulats ni a les bases generals ni a les específiques del procés selectiu i que el modifiquen de manera molt important respecte els criteris aplicats fins aquell moment.
La valoració dels mèrits, malgrat que pugui semblar el contrari, és una altra fase dels processos selectius on hem estat testimonis de decisions preses amb una lleugeresa aparent o bé justificades en base a uns criteris de discrecionalitat mal entesos. Decisions
que, sota el nostre parer, no tindrien explicació si no fos per la intenció d’afavorir o perjudicar determinats aspirants en relació a altres.
Un cas recent en què creiem que s’han produït aquestes tres situacions ha estat el procés selectiu per cobrir dues places d’assistent social, amb l’agreujant en aquest cas que, tal i com la nostra Secció ha denunciat amb data 22 d’abril de 2008 amb una carta entrada per registre, una part de l’entrevista es va convertir en una prova pràctica a partir de la qual es varen valorar les competències de les aspirants mitjançant la simulació d’una situació d’atenció a l’usuari.
Aquestes pràctiques i d’altres que creiem que s’utilitzen per tergiversar els resultats de processos selectius suposen un important greuge als i les aspirants que en queden afectats i estan generant en el col•lectiu de treballadors i treballadores dubtes molt seriosos sobre l’objectivitat, la imparcialitat, la neutralitat política i el rigor professional i jurídic amb què s’actuaria en els processos de selecció a l’Ajuntament de Mataró.
Davant de tot això, què fem els representants sindicals?
Els representants dels treballadors ens assabentem d’aquestes pràctiques per vies molt diverses: algunes són evidents només llegint les actes dels òrgans tècnics de selecció, d’altres ens arriben per mitjà de les persones afectades... però la via més directa que tenim per saber què passa és la nostra participación com a observadors en els processos selectius. Si bé és veritat que de vegades el/la membre de la Junta o el Comitè que participa com a observador en el procés selectiu no té prou eines per desmuntar argumentacions suposadament tècniques amb les quals es poden emmascarar voluntats determinades, la nostra presència a l’òrgan tècnic de selecció és un element de pressió perquè com a mínim es mantinguin les formes.
Però ara l’Ajuntament vol dificultar aquesta possibilitat d’intervenció dels vostres representants en els processos selectius amb la instrucció que ha fet conèixer fa pocs dies segons la qual el temps que els delegats sindicals dediquem a la participació en els processos selectius anirà a compte del nostre crèdit sindical i per tant no el podrem dedicar a altres qüestions sindicals que ens ocupen, tant o més importants que aquesta. No cal dir que els sindicats no acceptem aquesta limitació de la nostra tasca en defensa dels drets dels participants en els processos selectius i dels principis que els haurien de regir. Perquè la presència i el seguiment acurat de les sessions dels òrgans tècnics de selecció, i de les incidències que es produeixen en els processos selectius, són les eines fonamentals que tenim els vostres representants sindicals per intentar frenar les pràctiques que descrivim en aquest comunicat.
És evident que el nostre malestar per la manera com es fan les coses en l’àmbit de la selecció dels recursos humans a l’Ajuntament ha arribat al límit, i que a partir d’ara treballarem per exigir el següent:
que abans de cobrir una vacant amb convocatòria lliure es demostri que no hi ha ningú al si de l’organització municipal amb la formació, els requisits i la disposició necessaris per ocupar-la.
que els membres externs dels òrgans tècnics de selecció participin en totes les fases i sessions del procés selectiu. Que totes les valoracions de qualsevol fase del procés
selectiu, inclosa la valoració dels mèrits, es facin en presència de tots els membres del tribunal.
Des de la Secció Sindical de CCOO no descartem, en aquells casos en què tinguem proves evidents de pràctiques com les descrites, iniciar els procediments que considerem necessaris per aturar-les.
Depèn de la voluntat política i tècnica de l’organització posar mesures perquè es reverteixin les dinàmiques que denunciem en aquest comunicat.
Mataró, 5 de maig de 2008
Hoy solo me limito a publicarlo en este blog, mañana entraré en qué esta pasando, quien es quien de los que dirigen cada departamento, que estudios tienen, que bagaje profesional tienen los cargos de confianza, elegidos a dedo, no lo olvidemos, y a quien estos nombran por debajo de ellos para que les paren todos los golpes y así estar siempre al margen de los marrones.
Ya lo dice la ley de Murphy, cuándo las cosas van mal, aun pueden complicarse más, incluso se pueden poner peor. Me estoy refiriendo la máxima representante de un departamento que creía que junto su media naranja, tenían el tema controlado. Su media naranja ya se le ha visto el plumero, a ella seguramente se le empezará a ver no tardando mucho. Es un poco largo, pero leedlo, porque no tiene desperdicio.
Una dinàmica que ja fa massa temps que dura
Ja fa temps que anem veient com l’Ajuntament actua amb arbitrarietat a l’hora de proveir determinats llocs de treball, justificant procediments irregulars de cobertura de vacants i motivant decisions sobre l’adequació de perfils professionals o formatius segons interessos determinats. Tant, que des de la secció sindical de CCOO creiem que és hora de denunciar la dinàmica establerta segons la qual sembla que, en funció del resultat preestablert que es vulgui aconseguir, es dissenyi per a cada procés de selección o cobertura de vacant l’estratègia concreta que hi condueixi.
Massa sovint veiem com llocs de treball de nova creació o vacants s’ocupen seguint procediments i criteris del tot arbitraris i contraris al que estableix la llei, que es justifiquen amb una interpretació interessada i forçada d’aquesta llei fins a l’extrem que desvirtuen completament el seu sentit i la seva intenció. En algun cas s’ha arribat a presentar als treballadors el futur ocupant d’un lloc de treball abans de fer-se públic el procés selectiu per cobrir aquest lloc de treball .No cal dir que en aquest cas, i en d’altres de similars, el resultat del procés selectiu es vesteix de forma que als representants sindicals ens és difícil, sinó impossible, contradir el que decideix un tribunal.
Alguns exemples recents
Així, en qüestió de poques setmanes, ens trobem amb la casuística següent:
Un procés selectiu per promoció interna per cobrir la vacant de cap del Servei de Protecció Civil com a resultat del qual varen quedar descartats tots els aspirants, que reunien els requisits per poder-se presentar a la convocatòria, perquè cap d’ells no tenia el perfil adequat per ocupar el lloc de treball per manca d’experiència en el desenvolupament de les tasques pròpies d’aquest lloc. L’experiència en el desenvolupament de les tasques pròpies del lloc de treball no era requisit per poder-se presentar a la convocatòria. A continuació, i sense la convocatòria pública de cap altre procés de selecció que respectés els principis de publicitat, lliure concurrència, igualtat, mèrit i capacitat que la llei estableix que han de fonamentar qualsevol procés per la provisió de llocs a l’administració pública, l’Ajuntament va nomenar com a nou cap del Servei de Protecció Civil un tècnic procedent d’una altra administració. En aquest cas, els aspirants descartats no han callat i amb data 18 de febrer de 2008 han presentat col•lectivament un recurs de reposició contra la decisió del tribunal sobre el qual encara no han rebut resposta escrita.
Però sigui quina sigui la resposta, és important l’acte de contestació que aquests companys han fet davant del que consideren una decisió no fonamentada i no ajustada a les bases del procés selectiu, ja que sembla que a Recursos Humans estan acostumats a fer el que volen i que gairebé ningú no protesti ni recorri les seves decisions.
La cobertura per la via directa de la vacant de tècnica/a de formació del Servei de Recursos Humans per una treballadora procedent d’una altra administració sense la realització de cap procés selectiu, de manera que l’Ajuntament es tornaria a saltar tots els principis de la provisió de llocs a l’administració pública.
La cobertura per la via d’urgència de la vacant per maternitat d’una tècnica del Servei de Joventut, la qual, lògicament, estava prevista des de vuit mesos abans. Una nova cobertura de vacant sense publicitat, lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat... que sembla que es resoldrà en les properes setmanes amb la realització d’un procés selectiu lliure per cobrir el lloc de treball de manera temporal, quan aquesta vacant s’hauria pogut cobrir perfectament amb algun/a treballador/a de la casa que complís els mateixos requisits que es demanaran en la convocatòria lliure i que estigués interessat/ada en ocupar temporalmente aquest lloc per millorar la seva retribució i la seva experiència professional durant uns mesos.
La credibilitat dels processos de selecció
Què passa amb els processos selectius a l’Ajuntament de Mataró?
De vegades, quan es planteja un procés selectiu concret, sembla que s’adeqüin els requisits de formació, grup de procedència o altres requisits de la convocatòria en funció de la persona o persones en les quals s’hagi pensat per ocupar el/s lloc/s vacant/s.
Un exemple d’això és el canvi de grup A1 a A1/A2 com a requisit per optar a la promoció interna per proveir la vacant de cap del Servei de Participació Ciutadana. En la darrera convocatòria per la provisió d’aquest lloc es va restringir l’accés als/les treballador/es que estiguessin ocupant places de nivell A1 i en canvi aquesta vegada s’obre la possibilitat a aspirants procedents de places de nivell A2.
Sovint veiem com la fase d’entrevista, que és la menys objectivable de totes les fases d’un procés selectiu, acaba essent decisiva i modificant la posició de les persones aspirants d’acord amb la puntuació obtinguda al llarg de la resta del procés selectiu.
De vegades hem vist com un cop iniciat un procés selectiu s’hi introdueixen variacions, criteris de valoració (dels mèrits, per exemple) o altres elements que no estan regulats ni a les bases generals ni a les específiques del procés selectiu i que el modifiquen de manera molt important respecte els criteris aplicats fins aquell moment.
La valoració dels mèrits, malgrat que pugui semblar el contrari, és una altra fase dels processos selectius on hem estat testimonis de decisions preses amb una lleugeresa aparent o bé justificades en base a uns criteris de discrecionalitat mal entesos. Decisions
que, sota el nostre parer, no tindrien explicació si no fos per la intenció d’afavorir o perjudicar determinats aspirants en relació a altres.
Un cas recent en què creiem que s’han produït aquestes tres situacions ha estat el procés selectiu per cobrir dues places d’assistent social, amb l’agreujant en aquest cas que, tal i com la nostra Secció ha denunciat amb data 22 d’abril de 2008 amb una carta entrada per registre, una part de l’entrevista es va convertir en una prova pràctica a partir de la qual es varen valorar les competències de les aspirants mitjançant la simulació d’una situació d’atenció a l’usuari.
Aquestes pràctiques i d’altres que creiem que s’utilitzen per tergiversar els resultats de processos selectius suposen un important greuge als i les aspirants que en queden afectats i estan generant en el col•lectiu de treballadors i treballadores dubtes molt seriosos sobre l’objectivitat, la imparcialitat, la neutralitat política i el rigor professional i jurídic amb què s’actuaria en els processos de selecció a l’Ajuntament de Mataró.
Davant de tot això, què fem els representants sindicals?
Els representants dels treballadors ens assabentem d’aquestes pràctiques per vies molt diverses: algunes són evidents només llegint les actes dels òrgans tècnics de selecció, d’altres ens arriben per mitjà de les persones afectades... però la via més directa que tenim per saber què passa és la nostra participación com a observadors en els processos selectius. Si bé és veritat que de vegades el/la membre de la Junta o el Comitè que participa com a observador en el procés selectiu no té prou eines per desmuntar argumentacions suposadament tècniques amb les quals es poden emmascarar voluntats determinades, la nostra presència a l’òrgan tècnic de selecció és un element de pressió perquè com a mínim es mantinguin les formes.
Però ara l’Ajuntament vol dificultar aquesta possibilitat d’intervenció dels vostres representants en els processos selectius amb la instrucció que ha fet conèixer fa pocs dies segons la qual el temps que els delegats sindicals dediquem a la participació en els processos selectius anirà a compte del nostre crèdit sindical i per tant no el podrem dedicar a altres qüestions sindicals que ens ocupen, tant o més importants que aquesta. No cal dir que els sindicats no acceptem aquesta limitació de la nostra tasca en defensa dels drets dels participants en els processos selectius i dels principis que els haurien de regir. Perquè la presència i el seguiment acurat de les sessions dels òrgans tècnics de selecció, i de les incidències que es produeixen en els processos selectius, són les eines fonamentals que tenim els vostres representants sindicals per intentar frenar les pràctiques que descrivim en aquest comunicat.
És evident que el nostre malestar per la manera com es fan les coses en l’àmbit de la selecció dels recursos humans a l’Ajuntament ha arribat al límit, i que a partir d’ara treballarem per exigir el següent:
que abans de cobrir una vacant amb convocatòria lliure es demostri que no hi ha ningú al si de l’organització municipal amb la formació, els requisits i la disposició necessaris per ocupar-la.
que els membres externs dels òrgans tècnics de selecció participin en totes les fases i sessions del procés selectiu. Que totes les valoracions de qualsevol fase del procés
selectiu, inclosa la valoració dels mèrits, es facin en presència de tots els membres del tribunal.
Des de la Secció Sindical de CCOO no descartem, en aquells casos en què tinguem proves evidents de pràctiques com les descrites, iniciar els procediments que considerem necessaris per aturar-les.
Depèn de la voluntat política i tècnica de l’organització posar mesures perquè es reverteixin les dinàmiques que denunciem en aquest comunicat.
Mataró, 5 de maig de 2008
0 comentarios:
Publicar un comentario